گزارش صعود قله سه شاخ کوچک جوپار

«جوپار جشن جاویدان»

مهرماه 1395

قله سه شاخ کوچک با ارتفاع 3996 متر (دستگاه گارمین مدل 78 s) در شمار دشوارترین قله های کوهستان جوپار است.این قله با گوشواره ای حفره دار و نسبتا بزرگ در سوی غرب و چسبیده به خود،زیبایی مثال زدنی برای خود رقم زده و از فراز تپه بالادست مسیر رجب، دیدنی است. از کناره جان پناه، به جز آغاز مسیر که در انتهای یخچال کیش می باشد؛شیب و مسیر گرده صخره ای صعود آن به خوبی آشکار است.

در آغاز پیمایش پیاده این برنامه باتری شارژ شده دوربین، اعلام فرسودگی نمود و در همان عکس نخست به نیمه رسید! نتیجه اینکه به جز یکی دو عکس در مسیر جان پناه،اندک شارژ باقیمانده را برای عکس قله گذاشتیم و دقیقا پس از عکس های یادگاری قله، باتری به طورکامل تمام شد.

اجرای این برنامه از آغاز سال جاری (95) در اندیشه بود.صعود قله پلوار را به عنوان پیش نیاز و سنجه صعود سه شاخ کوچک با در نظرگرفتن تفاوت هایی چند، تدارک دیدیم که مهمترین آنها از این قرار است:

1-    صعود دست به سنگ پلوار حدود یک ساعت و صعود دست به سنگ سه شاخ کوچک حدود چهار ساعت زمان می برد.

2-    درجه سختی و شیب گرده صخره ای و شمالی سه شاخ کوچک بیش از مسیر دست به سنگ پلوار است.

3-    پس از صعود قله سه شاخ کوچک و فرود از آن،صعود از دیواره قله کیش در وضعیت خستگی و تحلیل نسبی بدنی انجام می پذیرد.

آمادگی دوستان حاضر در آن برنامه و صعود لذت بخش پلوار(2 مهر 95) انگیزه ها را برای اجرای این صعود بالا برد.به گونه ای که قرار اجرای برنامه را در پایان برنامه پلوار قطعی نمودیم.

فرهاد به دلیل مشغله کاری از این برنامه بازماند و فرهنگ آمادگی خود را برای همراهی اعلام نمود.

با هماهنگی انجام شده،ساعت 11:20 ظهر پنجشنبه 15 مهر 95 در قالب تیمی چهار نفره، برنامه را آغاز نمودیم.12 به دهانه قناتغستان رسیدیم.هوا ابرناک و طنین رعد، موسیقی لذت بخش این هوای فرحناک بود.با آغاز گام برداری نرم نرمک، باران نیز باریدن گرفت.حدود 14 به راهرو رجب رسیدیم و دیواره لغزنده را در زیر بارش باران صعود نمودیم.

14 3 2

4-1 4-2دقایقی بعد خندق خرپران و در ساعت 16 به جان پناه رسیدیم. 18 نفر در جان پناه جای گرفته بودند.دو گروه از استان های شیراز و تهران و یک گروه نیز از کرمان.پیشنهاد تغییر در وضعیت چیدمان افراد و پذیرش آنها و در نهایت،پس از حدود 15 دقیقه توانستیم در نقطه ای بر زمین نشسته و بیاساییم.سه تن از افراد یاد شده، برپایی چادر در بیرون از جان پناه را ترجیح داده و مستقر شدند.

درون جان پناه شلوغ بود.سوپی داغ تدارک دیده و چهارنفره میل نمودیم.مقداری خوراک و در ساعت 20 همه افراد جان پناه کیسه خواب ها را پهن نموده و درون آنها آرام گرفتند.بارانی که برای ساعاتی قطع شده بود،باز آغاز شد و این بار با شدت بیشتر می بارید.سقف جان پناه چکه می نمود و چند تن از دوستان هم این مورد را در نقاط دیگر تایید نمودند.

تنگی جا و بارش های مقطع و کوبش دریچه جان پناه، فضا و شبی به یادماندنی برایمان رقم زد که با وجود ناراحتی های لحظه ای، در جای خود،تجربه ای متفاوت بود.حدود ساعت 1 بامداد یک نفر از جمع داخل بیدار شده و هوس خورد و خوراک نمود.دقایقی بعد یک نفر دیگر هم به او اضافه شده و بدون ملاحظه نیاز استراحت و آرامش دیگران،با خنده و پچ پچ کنان، حدود یک ساعت ریزه خواری نمودند.اعتراض ضمنی یکی دو تن از افراد هم جواب نداد.

وضعیت بارش و لغزنده شدن گرده صخره ای سه شاخ کوچک،از حالا مایه نگرانی شده بود.با رایزنی یکدیگر،اجرای برنامه صعود و یا لغو آن را، به بامداد و شرایط آسمان و ابرها، در صبح فردا واگذار نمودیم.

6 صبح بیدار شده و در روشنی،هوا را وارسی نمودیم.آسمانی روشن و پاک.خنکا و رطوبت و طراوت خاک عالی بود.از نوای کبک ها و بوته های  باران خورده و عطر هوا،حس یک صبح طربناک بهاری به خوبی قابل دریافت بود. وضعیت را با همنوردان خود در میان گذاشته و با خواهش از غلام و فرهنگ،آنها را به عنوان تیم پشتیبان در نظر گرفته و به همراه محمد در ساعت 6:20 مسیر سه شاخ کوچک را در پیش گرفتیم.

قرار بر این شد که اگر تا ساعت 16 به هر دلیل،خبر و یا تماسی از جانب ما دریافت نشد،جای نگرانی است و وضعیت را پی گیر باشند.وحید را در کرمان رابط تلفنی خود در نظر گرفتیم.این امر به این دلیل بود که آنتن دهی و تماس با افراد پشتیبان به صورت گفتگوی تلفنی امکان پذیر نیست.

ساعتی بعد پای گرده بودیم،مقداری خوراک و به خوبی تجدید قوا نمودیم.ظرف های آب را از آب جاری شکاف دره که حاصل از باران شب گذشته بود،پر نموده و صعود دست به سنگ را آغاز نمودیم.همانطور که پیش بینی شده بود،رطوبت باران شب گذشته،تاثیر خود را گذاشته بود.گیره های درگیر خاک لبه ها،بسیار سست شده و از آن بدتر،خزه ها که پوشش برخی صخره های مسیر بودند بسیار لغزنده و خطرناک شده بودند.

با پشت سر گذاشتن یک موقعیت دشوار،سرانجام در ساعت 11 قله ما را پذیرا شد.اندک ذخیره باتری دوربین را برای حداقل یک عکس آزمودیم؛خوشبختانه جواب داد و دو عکس خوب برداشته شد.سه شاخ بزرگ در ابر بود. ابرهای باران زا و متراکم نیز از سوی کوه شاه و لاله زار به سوی ما در حرکت بودند.

5 6

راه فرود را در پیش گرفتیم.12:15 پای دیواره کیش بودیم.صعود دیواره به خوبی انجام پذیرفت و 13 بر فراز قله برج قرار گرفتیم.تماس با غلام و فرهنگ در موقعیت جان پناه امکان پذیر(آنتن دهی) نبود.با وحید تماس گرفته و وضعیت خود را گزارش دادیم.بارش تگرگ ریز در قله کیش ما را برای دقایقی شادمان و غافلگیر نمود.نرسیده به قیف،صدای غرش ابرها بیشتر شد و بارش خفیف باران آغاز شد.تعدادی از افراد گروه های دیگر نیز در آغاز آن بودند و رو به پایین می آمدند.قیف بسیار لغزنده و خطرناک شده بود.با هدف رعایت ایمنی از سقوط احتمالی سنگ ها، بر سرعت خود افزوده و فاصله را بیشتر نمودیم.

15:40 از قیف خارج شده و 16 به جان پناه و دیگر دوستان خود رسیدیم.خوش و بش گرم و با در نظر گرفتن فرود از مسیر رجب در روشنایی طبیعی، کمی خورد و خوراک،کوله ها را بسته و 16:20 راه بازگشت را در پیش گرفتیم.17:20 از مسیر رجب فرود آمده و 19:15 با سوار شدن بر خودرو هماهنگ شده،راه کرمان را در پیش گرفتیم.20:40 در نقطه شروع برنامه از یکدیگر خداحافظی نموده و بدرودی گفتیم تا درودی دیگر.