گزارش برنامه صعود قله “تافک”

taf7

(شانزدهم و هيفدهم آبان ماه 1392)

“تافک” در لغت به معنی سنگ سخت می باشد و قله ای است که در مقابل مجموعه قله های کوهستان جوپار قرار گرفته است.ارتفاع آن 3720 متر عنوان شده و در شمار قله های نسبتاً آسان رو این کوهستان به شمار می آید.

نیمروز پنج شنبه 16آبان ماه 92 با هماهنگی تعدادی از افراد “گروه کوهنوردی بهمن کرمان”،در محل آغاز برنامه ها گردهم آمدیم تا برنامه ای دیگر از برنامه های کوهنوردی را در قالب گروهی شش نفره آغاز نماییم.قرار حرکت ساعت یازده بود و دو تن از دوستان،یکی به واسطه پیشامدی ناخواسته و دیگری دیرکرد(آقای طاهری و خانم هوراگین)،از همراهی گروه بازماندند.هرچند دوست خوبمان آقای طاهری با اینکه از همراهی گروه بازمانده بودند؛پیش از ما، در محل قرار حاضر بودند.سپاس از ایشان.دو تن از دوستان گروه خانه کوهنوردان کرمان نیز(آقایان پورشیخ علی و علی حاجی) با ما همسفر بودند.

ساعت یازده و بیست و پنج دقیقه با سوار شدن بر وسیله نقلیه،شهر را به مقصد دهانه قناتغستان ترک نمودیم.در طول مسیر ماشین رو آنچه بود،گفتگو درباره کوه،کوهنوردی و خاطرات کوهنوردی و کوه پیمایی دوستان با محوریت کوهستان جوپار بود.با رسیدن به دهانه و نمای نسبتاً نزدیک کوهستان،راننده که خود ورزیده و طبیعت دوست بود و برای نخستین بار راهی این منطقه شده بود،خواهان همراهی با گروه گردید.از آنجا که دیگر دوستان گروه خانه کوهنوردان با دو ساعت فاصله، پس از  ما راهی همین منطقه بودند،قرار بر این شد که کوله چیده شده راننده را از منزل وی تحویل گرفته و به ایشان رسانده و با همراهی و هم قدمی آنها، راننده نیز در جان پناه به ما بپیوندد.دوازده و چهل و پنج دقیقه راهی مسیر شدیم و پیش از رسیدن به “راهرو رجب” آقای پورشیخ علی نیز با جدا شدن از ما به منظور عکاسی،راهی دامنه های شرقی قله “کیل جلال” گردید و قرار شد تا ساعت نوزده خود را به جان پناه برساند.ساعت چهارده و چهل و پنج دقیقه به راهرو رسیده و با گذر از دیواره سنگی و شیب بالا دست آن،رخ پاییزه کوهستان از نمای نزدیک بر ما هویدا شد.توقفی کوتاه،عکس های یادگاری و مسیر را پی گرفتیم.ساعت پانزده و سی دقیقه با پشت سر گذاشتن خندق معروف به “خرپران” و ادامه مسیر نسبتاً کوتاه باقی مانده،سرانجام در ساعت شانزده و پانزده دقیقه به جان پناه رسیدیم.صرف چای داغ و تنقلات و گپ و گفت دوستانه در حال و هوای بعد از ظهر پاییزه کوهستان و تن آسایی دلچسب پس از ساعاتی کوه پیمایی…جای دیگر دوستان سبز.

با غروب خورشید و سردی نسبی هوا،جان پناه را آماده خواب شبانه نموده و در حدود هیجده و چهل و پنج دقیقه دیگر دوستان یاد شده به همراه آقای پورشیخ علی به ما پیوستند.صرف شام دور هم و کسب راهنمایی لازم برای اجرای هرچه بهتر برنامه فردا و در ادامه، با اعلام بیدار باش و آماده کردن کوله قله ،به استراحت شبانه پرداختیم.

پنج و پانزده دقیقه بیدار شده و با برداشتن کوله ها در ساعت پنج و چهل و پنج دقیقه در قالب گروهی چهار نفره،راهی قله شدیم.با بارش های چند روز پیش، مسیر “دهانه خاکستری” تا حدودی سپید پوش بود و البته با چاشنی سرمای نسبی صبحگاه کوهستان.در حوالی انتهای دره یاد شده-ساعت هفت- صبحانه را میل نموده و کمی که پیش رفتیم،شیب دامنه شمالی دهانه را با هدف سوار شدن بر یال شرقی منتهی به قله”تافک” در پیش گرفتیم. نه و چهل و پنج دقیقه بر یال یاد شده قرار گرفته و ساعت ده به قله رسیدیم. پس از پانزده دقیقه استراحت و لذت بردن از بهترین جلوه گاه این کوهستان- تافک قله ناظر کوهستان جوپار به شمار می رود- برگشت به جان پناه را آغاز نمودیم؛این بار مسیر دامنه غربی و منتهی به جان پناه را در پیش داشتیم که از فرودی با شیب نسبتاً تند برخوردار بود.دوازده و ده دقیقه به جان پناه رسیدیم.”گروه کوهنوردی بارز ” که برنامه یک روزه جان پناه را اجرا نموده بودند،با آمدن ما راه بازگشت در پیش داشتند و دورادور خداحافظی نمودیم.پس از صرف ناهار و بستن کوله های اصلی،در ساعت سیزده و چهل و پنج دقیقه راه بازگشت به دهانه “قناتغستان”را در پیش گرفتیم.به پیشنهاد آقای پورشیخ علی،گروه خانه کوهنوردان از مسیر رایج راهی شده و گروه بهمن با سرقدمی ایشان از مسیری متفاوت و معروف به “پشته ارچند پیت” مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم.مسیری متفاوت،بکر و زیبا؛ البته طولانی تر- بیست دقیقه- از مسیر رایج و در مجموع با “دست به سنگ” بیشتری نسبت به “خندق خرپران” و “راهرو رجب”.سپاس از ایشان.با ادامه مسیر در ساعت شانزده و سی دقیقه به دهانه “قناتغستان” رسیدیم و با سوار شدن بر وسیله نقلیه در ساعت هفده و سی دقیقه به شهر کرمان رسیده و بدرودی گفتیم تا درودی دیگر و برنامه ای دیگر.