گزارش برنامه صعود به قله هزار اسفند 1393

گزارش صعود به قله هزار

اسفند 1393

برنامه صعود به قله هزار را در تقویم زمستانی گروه قرار داده بودیم(7 و 8 اسفند 1393).با توجه به بارش های تاریخ یاد شده، آن را به زمانی دیگر واگذار نمودیم. وضعیت آرام جوی روزهای 14 و 15 اسفند(هفته پس از برنامه تقویم) زمینه ساز این صعود گردید.

ساعت 12:30 روز پنج شنبه 14 اسفند،در قالب تیمی چهارنفره،با کرایه نمودن یک دستگاه خودرو سواری کرمان را به مقصد شهر و آبشار راین ترک نمودیم.

ساعت 14 پیمایش پاکوب مسیر جان پناه را آغاز نمودیم؛با این توضیح که در شرایط موجود و متوسط دمای هوا در اواسط اسفند،برفی آبکی و نرم،پوشش غالب مسیر بود.این وضعیت حدود 30 دقیقه ادامه داشت و با پیشروی بیشتر،وضع بهتر شد.

در ساعت 16 به جان پناه رسیده و با هماهنگی از پیش انجام شده با آقای واحدی(متصدی جان پناه) با دوستانی از استان هرمزگان  که در جان پناه کوچک تر(تجهیز شده)مستقر بودند مواجه شدیم.پس از سلام و احوالپرسی،وارد شدیم.آنها نیز وسایل خود را جمع نموده و آماده رفتن بودند.کلید ها را تحویل گرفته و پس از خداحافظی،کمی استراحت نمودیم.

با توجه به بارش نسبتاً خوب 8 اسفند،فضای پیرامون کاملا برف پوش بود و شب هنگام، رخ ماه تمام،بر زیبایی هرچه بیشتر فضا افزوده بود.مسیر پیمایش(یال شمالی– غربی قله) و قله اصلی ،در تابش نور ماه انرژی فزاینده ای برای صعود فردا در وجودمان رقم می زد.شام را صرف نموده و با تجهیزکوله های قله،در ساعت 20:30 با هماهنگی بیدار باش 3:45 فردا، در کیسه خواب ها آرام گرفتیم.

ساعت مقرّر بیدار شده و پس از جمع نمودن کیسه خواب ها و آماده نمودن آب جوش برای فلاسک های همراه،مقداری صبحانه میل نموده و در ساعت 5:15 با قفل نمودن درب،مسیر صعود به قله را پی گرفتیم.پس از یک ساعت،به تپه دوم رسیدیم. مسیر شیب دار گردنه منتهی به آغاز یال اصلی صعود را پیش رو داشتیم.کمر بر(traverse) شیب زیر گردنه- مسیر تابستانی- برف زیادی داشت و مسیری کمربر و بالاتر از آن را انتخاب نمودیم.این مسیر دشواری ویژه خود را داشت؛به ویژه در قسمت های صخره ای و برف پوش.با این وجود از قابلیت پیمایش بهتری برخوردار بود.پس از رسیدن به گردنه،پوشش برف این قسمت از مسیر،  نسبت به آغاز برنامه کمتر شد.شاید این وضعیت،نتیجه وزش بادهای نسبتاً تند غربی-شرقی این مکان است.

در ساعت 8 به مکان موسوم به “تاج خروس” رسیدیم و با استراحتی کوتاه و صرف تنقلات و قهوه ای داغ،مسیر را پی گرفتیم.پس از این نقطه پوشش برف افزایش یافت و زیبایی ویژه خود را داشت.

وزش باد که از آغاز یال با ما بود،شدت بیشتری یافت.زمان کافی در اختیار بود و پیمایشی لذت بخش و سنجیده داشتیم.پس از مکان موسوم به “شترخواب”نیز،در نقطه ای مناسب، با هماهنگی دیگر همنوردان،توقفی کوتاه و خوردن ریزمغذی ها را در برنامه قرار دادیم.

ساعت 11:20 دست در دست یکدیگر،بر فراز قله قرار گرفتیم و با استقرار درون فضای سنگ چین ،استراحتی کوتاه همراه با نوشیدن قهوه داغ و صرف تنقلات و میوه را در برنامه داشتیم.در ادامه،لذت دیدار فضای پیرامون و کوهستان های دوردست،عکس های یادگاری و در ساعت 12:10 مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم.13:10 تاج خروس بودیم و 14:50با رسیدن به جان پناه، پایانِ بخش اصلی برنامه صعود رقم خورد.

ناهار را تدارک دیده و با وقت اضافه گرد هم صرف نمودیم.نظافت جان پناه را انجام داده و زباله های خود را در کیسه های نایلونی تقسیم نموده و در کوله ها جای دادیم.پس از قفل درب،در ساعت 16 مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم.

17:15 به آبشار رسیده  و با سوار شدن بر خودرو آژانسی که از پیش هماهنگ نموده بودیم،راه شهر راین را در پیش گرفتیم.با تحویل کلید جان پناه به شخص معرفی شده توسط آقای واحدی،از ایشان تشکر نموده و با کرایه خودرویی دیگر،راه کرمان را در پیش گرفته و در ساعت 19:30 با رسیدن به شهر کرمان،پایان برنامه رقم خورد. با سپاس فراوان از همراهان این برنامه.

سرپرست برنامه،گزارش و عکس: کامران حسین خانی

همنوردان : اکبر حسن زاده،محمد دارابی نژاد،علی سیف الدینی و کامران حسین خانی

تصاوير برنامه

7 نظر

1. درود بر سرپرست برنامه که برنامه صعود را با نهایت دقت انجام دادند و لحظات فراموش نشدنی برای من رقم زدند. شاد باشی رفیق

2. درود دوست نازنین

هرچه بود از لطف حضور همنوردانی چون شما و دیگر دوستان بود…برای من هم این همراهی به یادماندنی شد…تندرست و شاد باشی رفیق

3. اکبر حسن زاده

درود برسرپرست توانمند برنامه که علاوه بر اجرای برنامه زیبا وبه یاد ماندنی ،در ابتدای برنامه با عمل منطقی وبدور ازاحساس به ما درس بزرگی آموختند درجوارشما بودن افتخاره شاد باشيد.

4. درود همنورد ارجمند

از شما و دیگر دوستان هم بابت همراهی و هم فکری در این تصمیم سپاسگزارم.بدون اغراق،یکی دو برنامه پایانی سال و همراهی دوستانی چون شما به یادماندنی شد…تندرست و شاد باشید

5. با سلام خدمت دوستان وهمنوردان عزيز متاسفانه افتخار صعود با شما را در برنامه هزار نداشتم اما از ديدن تصاوير وخواندن گزارش موجز و جامع دوست عزيزم آقاي حسينخاني لذت بردم به اميد ديدار دوستان در برنامه هاي ديگر