گزارش برنامه دره نوردی تنگه رغز

به نام خدا

گزارش پیمایش تنگه رغز  16-17/04/1394

آبشارهاي تنگه رغز داراب در موقعیت جغرافیایی E5417 N2853 در استان فارس واقع است. تنگه رغز در 30 کیلومتری شهرستان داراب و در جنوب استان فارس قرار دارد.پوشش گیاهی این منطقه اکثرا درختان بادام کوهی است که به همراه سنگهایی آهکی محیطی بکر و فوق العاده را شکل داده است.

از آن جایی که سال گذشته بنا به دلایل مختلف کاری برنامه به سرانجام نرسید امسال با انگیزه بیشتری سعی در انجام آن داشتم تا اینکه در تاریخ 17/4/94 به همراه دوست خوبم آقای محمدرضا ابراهیمی و همسر محترمشان محبوبه اسماعیلی به سمت منطقه داراب حرکت کردیم و پس از 5ساعت رانندگی حوالی ساعت 11 بود که به روستای دارکویه از توابع داراب رسیدیم و پس دیدار با دوستانمان که راهنمایی مسیر را بر عهده داشتن، سوار وانت نیسان آقای زارع از افراد محلی منطقه شدیم و پس از طی مسیری حدودا 40دقیقه ای به خانه باغ ایشان که بر فراز یکی از تپه های مجاور و در نزدیکی تنگه قرار داشت رسیدیم و صبح روز بعد ساعت 5.30بود که از خواب برخاستیم و مشغول چک کردن وسایل ضروری شدیم و پس از صرف صبحانه دوباره سوار بر وانت شده و مسیری تقریبا 20دقیقه ای را پیمودیم.ُ پس از رسیدن به سرچشمه و تعویض لباس و آب بندی لوازم، پیمایش را آغاز کردیم. نکته جالب اینکه در همان ابتدا باید پرش به داخل حوضچه ای پرآب را تجربه می نمودیم،که غافلگیر کننده بود. از همان ابتدا به علت کار بلد بودن افراد سرعت خوبی داشتیم و توانستیم با سرعت از چندین تیم که از روز قبل در تنگه حضور داشتند  عبور کرده و به مسیر ادامه دادیم ، حدود 2ساعت از پیمایش گذشته بود که برای استراحت کمی توقف داشتیم.

متاسفانه با حجم  انبوهی از زباله روبه رو شدیم که فقط میتوانست کار انسانهایی به ظاهر کوهنورد یا دره نورد باشد. زیرا برای رسیدن به این قسمت از دره باید کار با ابزارها وتکنیکهای مورد نیاز و دانش فنی این رشته ورزشی را دارا بود.

(طی سالیان اخیر عده ای سود جو با به راه انداختن تیمهای بسیار آماتور و غیر حرفه ای،با هدف کسب درآمد،راهی منطقه شده و نه تنها گامی در جهت حذف مقدار کمی از زباله ها برنداشتند، بلکه خود عامل تولید و آلودگی بیش از حد این دره زیبا گردیده اند و اوضاع را وخیم تر نموده اند).

پس از کمی استراحت، مسیر را پی گرفتیم و با پشت سر گذاشتن آبشارها و حوضچه ها یکی پس از دیگری و پرش ها و شیرجه هایی گاه تا 7 متر، حوالی ساعت 18 بود که به انتهای دره رسیدیم و با طی مسیری حدود 20دقیقه به خودروی وانت آقای زارع که از قبل هماهنگ شده بود رسیدیم. راهی منزل ایشان در حسن آباد شدیم و شب را در منزل ایشان استرحت نموده و صبح روز بعد، راه بازگشت به کرمان را در پیش گرفتیم.

سرپرست برنامه و گزارش: محمدحسین احمدی

با تشکر فراوان از آقایان عباس نوابی و سیروس اهوازیان،دوستان خوب و گرامی شهرستان داراب

همچنین با تشکر از آقای محمد رضا ابراهیمی به منظور انجام هماهنگی ها با راننده وانت و دوستان راهنما

8 1 2 3 4 9 10 11 12

5 نظر

1. درود بر مرد فنی کار گروه
    شادی هاتون روز افزون…پیروز و پایدار باشید

2. تشکر دوست خوبم….
    جای همه اونهایی که نبودن سبز

3. محمد رضا ابراهیمی مجد

سلام. تو این برنامه خیلی بیشتر از دو دفعه ی قبل به من خوش گذشت چون اینبار همسرم و دوست صمیمیم هم همراه و همنوردم بودن. فقط یه اصلاحیه برای گزارش داشتم که منزل آقای زارع و مقصد اولیه روستای دارکویه هست و در آخره برنامه و انتهای دره از روستای حسن آباد سر در میاد.

• درود جناب ابراهیمی مجد
      ممنون از توجه و دقت نظر شما
      در اولین فرصت ممکن اصلاح می گردد
      پیروز باشید

4. درود بر اعضای پرتلاش بهمن بویژه آقای احمدی که با تمام گرفتاریهایشان هنوز هم پشتوانه کار فنی گروه هستند