استانداردهای رسمی کميته پزشکی اتحاديه جهاني کوهنوردی چهار در چهار قانون اصلی برای سلامتی کوهنوردان

rescue

(جهت پزشکان، افراد علاقمند و غيرپزشک، و مجريان برنامه های گلگشت و کوه نوردي)

 

مقدمه: اين توصيه های عمومی جهت راهنمايی افراد کم تجربه يا نا آشنا با مناطق کوهستانی و کسانيکه تمايل به کوهپيمايی و کوهنوردی دارند پايه ريزی شده است.

پیش از رفتن به کوهستان:
۱) اهداف و سطح فعاليت خود را با وضعيت سلامتی و ميزان واقعي آمادگي جسماني خود سنجیده و در اين رابطه با خود روراست باشيد.
۲) هرگونه بيماری مزمن بايد به بهترين نحو درمان گردد. از تدارك کافی داروهايی که معمولا درهيماليانوردي مصرف ميشوند ،اطمينان حاصل نموده و داروهاي يدك براي مواقع گم شدن دارو، بهمراه داشته باشيد.
۳) اگر در مورد سلامتی خود هرگونه شک و تردیدی داريد، با يک پزشک مشورت کنيد.
۴) وسايل پزشکی مناسب خود را فراهم نموده و قبل از عزيمت به کوهستان طريقه کارکرد آنها را ياد بگيريد. حتما بيمه نامه مسافرتی و درمانی همراه داشته باشيد.

قبل از همراهی با تورهاي گردشگري:
۱) از توصيه های محلی در مورد پيش بيني وضعيت هوا ، اطلاع حاصل کنيد، و سفر خود را بر اساس موقعيت آب و هوايي ومحدوديت زماني منطقه ايمن تر کنيد.

۲) برنامه سفر يا صعود خود را، قبل از عزيمت به هر مکانی (بعنوان مثال: مقصد سفر، مسيرها و زمان برگشت مورد انتظار) ثبت نمائيد.
۳) لوازم ضروري و اصلي را فراموش نکنيد: آب و غذاي کافي ، لباس اضافی، تجهيزات اساسي برای شرايط بحراني ، جعبه کمکهای اوليه،عينک آفتابی و کلاه آفتابگير و …
۴) شماره تلفنهای محلی را جهت دريافت خدمات امداد و نجات، در مواقع نياز، همراه داشته باشيد.
در حين سفر:
۱) نيم ساعت ازشروع سفر را بسيار آهسته و آرام طی کنيد، واجازه دهيد بدن به آرامي گرم شود.
۲) در صورت امكان ،هر ساعت بخوريد و بنوشيد و استراحت کنيد. شما بايد تدريجي بخوريد و به مقدار کافي بنوشيد، حتی اگر گرسنه و تشنه نباشيد. رژيم غذايي سرشار از انواع کربوهيدراتها (بيسکويت،غلات وميوه خشک، ساير مواد غذايي مغذي ،….)مصرف کنيد. قبل از به پايان رساندن فعاليت روزانه خود در کوهستان الکل ننوشيد.
۳) کودکان وافراد مسن توان بدنی کمتری نسبت به بزرگسالان دارند، نياز آنها به استراحت، نوشيدن، خوردن، نسبت به بالغين بيشتر است.
۴) ارتفاع محل خوابيدن نبايد بيش از۲۵۰۰ – ۳۰۰۰ متر در ۲۴ ساعت افزايش يابد. در صورت امكان ،در بالاترين ارتفاعی که در يک روز صعود کرده ايد نخوابيد. محل خواب بهتر است 300 متر پایین تر از ارتفاع صعود شده باشد.

در صورت بروز اتفاق:
۱) در صورت بد شدن وضعيت آب و هوايي؛ ارتفاع خود را کاهش دهيد.
ديواره ها و صخره هاي ميخ کوبي شده يا پله هاي فلزي نصب شده ، درختان بلند، خطوط فشار قوی را در زمان طوفان ترک کنيد. در غارهای کوچک يا زير طاقها پناه نگيريد.
۲) افراد بيمار و مجروح نبايد تنها رها شوند. (توجه: تفاوت زبان يک فاکتور خطر است ! شخصی که در کنار بيمار ميماند بايد با زبان محاوره ای فرد مجروح سخن بگويد). درمانهای ضروری را انجام دهيد. فرد مجروح رادر برابر سرما زدگی بيشتر محافظت کنيد، در شرايط حاد درخواست کمک کنيد.
۳) اگر فردی در هرمكان يا زمانی از سفر احساس ناخوشايند و بيماري کرد،قبل از هر چيز در مورد برگشت او فکر کنيد.اگر شما در ارتفاع بيمار شويد ، ناخوشی شما ناشی از ارتفاع است مگر اينکه خلاف آن ثابت شود، لذا به ارتفاع بالاترصعود نكنيد. چنانچه بيماري شدت پيدا کرد و يا بدتر شد ، بلافاصله ارتفاع خود را بكاهيد.
۴) هميشه موقعيت واقعی خود را بر روی نقشه مد نظر داشته باشيد يا استفاده کنيد. آگاهی از موقعيت صحيح خود به GPS ،شما را در موارد امداد و نجات کمک خواهد کرد.

پايان

نگارنده:  J. Kubalová ۲۰۰۸
مترجمين: دکتر جلال الدين شاهبازي – دکتر بهتاش پدرام راد

برداشت از سایت گروه کوهنوردی سی چال

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Scroll To Top